Przeskocz do treści

Lot samolotem czy spotkanie z hipopotamem???

W piątek 19 października 2018r.  razem z Panią Moniką Grzeszczak i Panią Ewą Pieczyńską udaliśmy  się do Zespołu Szkół Zawodowych im. Hipolita Cegielskiego, gdzie uczestniczyliśmy  w spotkaniu z Panem Grzegorzem Bykowskim,  wiceprezesem Portu Lotniczego Poznań-  Ławica. Zaproszony gość opowiadał o liniach lotniczych. Dowiedzieliśmy się,jakie są różnice między tanimi liniami lotniczymi a zwykłymi oraz w jaki sposób planować podróż samolotem. Zawsze warto jest śledzić interesujący nas kurs wcześniej, ponieważ wtedy możemy kupić bilety w korzystnej cenie. A taniej nie znaczy gorzej. Dowiedzieliśmy się również, że samoloty to najbezpieczniejszy rodzaj transportu i najszybszy. W ciągu doby możemy znaleźć się w najodleglejszym miejscu na Ziemi. Ze statystyk wynika, że prawdopodobieństwo śmierci w wypadku lotniczym wynosi 1:29 milionów. Zdecydowanie „łatwiej” zginąć w wypadku samochodowym czy jadąc na rowerze. Nawet  hipopotamy zabijają  rocznie więcej ludzi niż ginie osób w samolotach.
Skąd wiadomo, że samolot jest sprawny ?
Nim samolot zostanie dopuszczony do użytku, przechodzi bardzo skrupulatny i skomplikowany proces weryfikacji. Testy obejmują takie sytuacje jak lot z tylko jednym sprawnym silnikiem czy lot w warunkach przekraczających możliwości techniczne danej maszyny. Dodatkowo każdy samolot poddawany jest regularnym kontrolom w hangarach, a raz na ok. 5 lat jest dosłownie rozkładany na części. A jeśli choćby najmniejszy drobiazg zaniepokoi pracowników lotniska przed startem, samolot nie wystartuje, dopóki wszystko nie zostanie sprawdzona, a ewentualna usterka naprawiona.
Czy leci z nami pilot?
W dużych samolotach pasażerskich zawsze jest dwóch pilotów.  Tak naprawdę nigdy nie są oni sami z maszyną - towarzyszą im obecni na ziemi kontrolerzy, którzy czuwają nad praktycznie każdą fazą lotu.No i w razie potrzeby - jest jeszcze autopilot.
Czy samoloty mogą latać tylko przy dobrej pogodzie?
Gdyby tak było, większość samolotów nigdy by nie wystartowała, zwłaszcza zimą i jesienią. Najnowocześniejsze systemy elektroniczne i komputerowe pozwalają bez problemu posadzić samolot na ziemi nawet przy gorszej widoczności i podczas deszczowej pogody, samolotu nie może strącić też piorun. Zimą samoloty są odladzane przed startem, same są też wyposażone w systemy ogrzewające. Jeśli warunki atmosferyczne naprawdę zagrażają bezpieczeństwu pasażerów, loty są odwoływane.
Czy trzeba się bać, kiedy samolot krąży nad lotniskiem?
Krążenie nad lotniskiem umie nieźle wystraszyć pasażerów, ale jest to jak najbardziej normalna procedura, zwłaszcza w przypadku terminali, na których ruch lotniczy jest duży. Jeśli samolot krąży nad lotniskiem, najprawdopodobniej czeka na swoją kolej, by wylądować. Nawet półgodzinne, 40-minutowe latanie nad lotniskiem nie jest powodem do niepokoju, bo każdy rejs zakłada taką ewentualność.
A co się stanie, jeśli ktoś będzie chciał otworzyć drzwi w czasie lotu?
Wtedy faktycznie nie będzie wesoło, bo ciśnienie na zewnątrz lecącego samolotu jest wielokrotnie niższe niż w  kabinie, zatem ich zderzenie mogłoby rozsadzić kadłub. Jednak nie ma ryzyka, że w trakcie lotu drzwi otworzy ktoś niepowołany, bo jest to po prostu fizycznie niemożliwe. Dodatkowo drzwi mają specjalne zabezpieczenia, nad bezpieczeństwem lotu czuwa też  personel pokładowy.
Co się stanie, jeśli w samolot uderzy piorun?
Piorun uderza w samolot średnio raz na kilka lat, ale pasażerowie nawet o tym nie wiedzą. Jesteśmy bardziej narażeni na śmierć przez uderzenie pioruna, jadąc samochodem na lotnisko lub idąc na spacer.
Spotkanie przebiegało w miłej atmosferze. Pan Grzegorz Bykowski opowiadał ciekawie i barwnie. Na koniec uczniowie mogli zadawać pytania.

Wniosek po spotkaniu nasuwa się jeden: Latanie jest  najbezpieczniejszym środkiem transportu.

Uczennice klasy VIIIa:  Julia Kamrowska,  Natalia Królikowska, Maja Grabarczyk
Opiekunowie: Monika Grzeszczak i Ewa Pieczyńska