Przeskocz do treści

Lampion, zupa i … Co można zrobić z dyni?

Od kilku lat na przełomie  października i listopada można zaobserwować ciekawe zjawisko. Pomiędzy paletami  zniczy, chryzantem i ozdób choinkowych leżą sobie spokojnie …  dynie.
W naszej szkole od dawna promujemy zasady zdrowego odżywiania  i co jakiś czas staramy się proponować uczniom zdrowe przekąski.
Dlatego właśnie 30 października obchodziliśmy Święto Dyni – tego dnia uczniowie przynieśli do szkoły różnej wielkości dynie, a także własne wyroby dyniowe. Rogaliki z nadzieniem dyniowym, ciasto dyniowe, dżem, dynia marynowana  rozeszły się w czasie jednej przerwy.
Ponadto przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego przygotowali tablicę, na której znalazły się przepisy na przetwory z tego pysznego i wartościowego warzywa. Uczniowie mogli też dowiedzieć się, jakie witaminy i mikroelementy zawiera dynia, oraz dlaczego warto, zamiast chipsów, podgryzać pestki z dyni.
Mamy nadzieję, że zachęciliśmy uczniów naszej szkoły do polubienia pomarańczowego warzywa.

Wszystkim zaangażowanym serdeczne dziękujemy.                                                             Samorząd Uczniowski

Aby ta wiedza pozostała na dłużej, chcemy tu jeszcze powtórzyć:
Dlaczego warto jeść pestki dyni? Jakie właściwości ma dynia?
Dynia zawiera wiele witamin z grupy B – B1, B2, PP, a także witaminę C. Jest bogata w błonnik, wapń, żelazo, fosfor i magnez. Pestki dyni zawierają dobroczynny olej z fitosterolami i nienasyconymi kwasami tłuszczowymi. To dlatego są zalecane osobom z miażdżycą i zbyt wysokim złym cholesterolem. Im ciemniejszy miąższ owocu, tym więcej ma witamin, a także karotenu, który poprawia koloryt skóry. Dynia wspomaga pracę serca i układu trawiennego, poprawia też wzrok. Warto jeść pestki dyni na przekąskę zamiast słodyczy lub produktów mącznych. Pestki dyni powinny jeść również osoby, u których wykryto glistę ludzką lub tasiemca. Oprócz właściwości zdrowotnych dynia wpływa także na urodę, ponieważ pomaga w zwalczaniu trądziku. To dzięki zawartości cynku w jej miąższu.