Szkoła Podstawowa Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi
« POWRÓT

LOGOPEDZI » | HARMONOGRAM » | WARTO PRZECZYTAĆ, WARTO OBEJRZEĆ »

LOGOPEDIA

DBAJMY, BY NASZ JĘZYK BYŁ PIĘKNY, STARANNY I BOGATY! 
 
LOGOPEDYCZNE FAKTY I MITY
Do 3.go roku życia dziecko nie musi zacząć mówić.
Nie należy spieszyć z  terapią logopedyczną gdy tato lub starszy brat zaczęli mówić później.
Dziecko przedszkolne, przed ukończeniem 5 roku życia nie musi uczęszczać do logopedy, wystarczy poczekać na terapię w zerówce.
Trapia logopedyczna prowadzona w przedszkolu i szkole zwalnia rodziców od pracy w domu.
Logopeda zajmuje się wyłącznie wadami wymowy np. gdy dziecko mówi "safa" zamiast "szafa".
Wada wymowy rodzica może przenieść się na dziecko.
Wada wymowy może mieć odbicie w piśmie.
Dziecko, gdy nie mówi nie powinno mieć stale otwartej buzi.
Gdy nie mówimy nasz język styka się z powierzchnią podniebienia kilkanaście godzin w ciągu dnia.
Skrócone wędzidło podjęzykowe utrudnia terapię logopedyczną.
Podcięte wędzidło podjęzykowe wymaga odpowiednich, regularnych ćwiczeń unoszenia języka oraz masaży, w przeciwnym wypadku może się ponownie zrosnąć.
Zabiegu podcięcia wędzidła podjęzykowego nie należy się bać !!!
Nieprawidłowy rozwój mowy może mieć związek z niedosłuchem.
REGUŁY DLA GADUŁY
 
Dbaj o swój język i mów poprawnie,
ładnie, wyraźnie oraz dokładnie,
bo kto nie ćwiczy co dzień języka,
ten się w mówieniu potem potyka.
-----
Kiedy z tym miewasz jakieś kłopoty,
to się natychmiast bierz do roboty,
a że nasz język bywa ciekawy,
czeka Cię przy tym mnóstwo zabawy!
-----
Wymawiaj słowa bardzo starannie,
kiedy się bawisz, gdy siedzisz w wannie.
Z wielkim zapałem ruszaj ustami
i razem z nami ciesz się słowami!
 
                           (Małgorzata Strzałkowska)
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO UTRWALANIA PRAWIDŁOWEJ WYMOWY

NAUKA PRZY OKAZJI

Wykorzystaj każdą możliwą okazję, aby przemycić kilka słówek,ćwiczeń warg i języka. Ćwiczyć możecie w każdej sytuacji np. na spacerze, podczas przygotowywania posiłków, podczas zwykłej rozmowy z dzieckiem. Dużo zależy od Twojej inwencji!


KONTAKT Z LOGOPEDĄ
 
Bądź w stałym kontakcie z logopedą prowadzącym terapie aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń aby uniknąć błędów podczas ich wykonywania.

DWIE WAŻNE CECHY
 
Bądź cierpliwy i konsekwentny. Nie wyśmiewaj dziecka, jego wady ani braku postępów. Czasem mijają długie miesiące zanim pojawią się pierwsze efekty terapii. Twoja konsekwencja w wykonywaniu ćwiczeń jest kluczem do sukcesu.

NAUKA PRZEZ ZABAWĘ
 
Wykonaj wraz z dzieckiem pomoce edukacyjne, które uprzyjemnią nabywanie umiejętności poprawnego mówienia. Ucząc przez zabawę sprawiamy, że dziecko polubi ćwiczenia logopedyczne.

ĆWICZYMY RAZEM
 
Ćwiczymy razem z dzieckiem.  Czasem dorośli wstydzą się wykonywania dziwacznych min przed lustrem. Niepotrzebnie! Jeśli należysz do tych osób pozbądź się wstydu i doceń co nasza buzia i język potrafią. Ćwicz z dzieckiem i dobrze się przy tym baw!

KRÓCEJ ALE CZĘŚCIEJ
 
Ćwiczenia nie będą wówczas tak nużące, a dziecko będzie nabierać nawyków prawidłowego mówienia w sposób najbardziej zbliżony do naturalnych sytuacji.

NAGRODY
 
Za solidną pracę należy się nagroda! Podczas ćwiczeń niech to będzie zwykłe, entuzjastyczne "Brawo! Bardzo dobrze!" Po zakończonych zajęciach może to być naklejka, pieczątka, obrazek. Po osiągnięciu pewnego etapu np. po zebraniu określonej liczby naklejek możemy "zafundować" dziecku wyjście do kina, na basen, do sali zabaw.

O MOTYWACJI
 
Motywacja do ćwiczeń nie przyjdzie sama. Jeśli jesteś szczęściarzem, którego dziecko samo chce to wspaniale! Pamiętaj, że każde dziecko miewa "kryzysy" związane z motywacją do ćwiczeń. Są one zjawiskiem naturalnym. Motywację trzeba stale rozwijać i wzmacniać.

STAŁA PORA ĆWICZEŃ
 
Dziecko łatwiej zaakceptuje wykonywanie ćwiczeń logopedycznych jeśli staną się one częścią codziennego rytuału. Najlepiej kojarzyć ćwiczenia z innymi codziennymi zajęciami.

CZAS
 
Daj dziecku czas. Każda nowa umiejętność potrzebuje czasu aby się rozwinąć i utrwalić. Tylko systematyczna praca i wytrwałość pomogą osiągnąć cel jakim jest poprawna wymowa i sprawna komunikacja.
 

 

 

                                   POWODZENIA

                                         

 

« POWRÓT

LOGOPEDZI » | HARMONOGRAM » | WARTO PRZECZYTAĆ, WARTO OBEJRZEĆ »