Przeskocz do treści

Skrzynia księżniczki Dobrawy

Uczniowie klasy IIa nie bez problemów otworzyli kłódkę i wyjęli ze skrzyni posagowej księżniczki Dobrawy przedmioty, które mogła wieźć ze sobą z Czech na spotkanie z księciem Polan Mieszkiem. W skrzyni były: ubrania, biżuterię, naczynia a także tajemnicze tabliczki, po których - jak się wkrótce okazało - można pisać.

Przyjechałam do Środy po to, by pokazać, że można w sposób oryginalny i ciekawy uczyć historii najmłodsze dzieci – powiedziała Katarzyna Czarna, od lat współpracująca z Fundacją „A to historia!” z Poznania. Projekt edukacyjny „Skrzynia Dobrawy” powstał, by zainteresować dziejami Polski uczniów klas I–III, którzy nie mają w szkołach lekcji historii. Umożliwia on wprowadzenie dzieci w świat najdawniejszych dziejów Polski poprzez zabawę – bazuje na metodzie dialogu z uczniami, na budowaniu ich wiedzy w oparciu o doświadczenie i poznanie wielozmysłowe.Zajęciom przyglądała się vice dyrektor Arleta Chergui – inicjatorka spotkania.
Drugoklasiści dobrze zapamiętali, że Dobrawa była dobra, a pomarańczowa sól bardzo smaczna. Klucz trzeba włożyć jak wtyczkę do gniazdka – ucieszył się chłopiec, któremu udało się po kilku próbach otworzyć średniowieczną kłódkę.

Skrzynia Dobrawy zawiera przedmioty pieczołowicie zrekonstruowane na podstawie odkryć i badań archeologów oraz historyków zajmujących się polskim wczesnym średniowieczem. Przedmioty te dotyczą różnych dziedzin życia: mody, religii, higieny, piśmiennictwa, jedzenia. Oglądając je, dzieci zdobywają wiedzę na temat tego, jak żyli ludzie w czasach Dobrawy i Mieszka, co to jest chrzest, jak wyglądały ówczesne księgi, na czym wtedy pisano, na czym jedzono, z czego pito czy jak dbano o wygląd.

Projekt „Skrzynia Dobrawyˮ dał dzieciom okazję do poznania fascynującej opowieści z odległej przeszłości, osnutej na kanwie rekwizytów i nawiązującej do historii kultury materialnej okresu średniowiecza.

Joanna Majcher